Różnice między gotówkową a bezgotówkową naprawą szkód komunikacyjnych

Różnice między gotówkową a bezgotówkową naprawą szkód komunikacyjnych

O wypadek na drodze nietrudno. Zwykle zdarza się w najmniej oczekiwanym momencie. Dlatego warto mieć rozeznanie, co począć, kiedy przytrafi nam się stłuczka bądź kolizja drogowa. Zwykle nie obejdzie się bez konieczności większej lub mniejszej naprawy pojazdu. Dziś postanowiliśmy wyjaśnić wam, jakie są różnice między gotówkową a bezgotówkową naprawą szkód komunikacyjnych w ramach ubezpieczenia OC lub AC?

Wybór sposobu naprawy uszkodzonego pojazdu

W przypadku kolizji drogowej kierowca może wybrać jeden z dwóch sposobów naprawy uszkodzonego pojazdu. Chodzi o gotówkową lub bezgotówkową likwidację szkody w warsztacie/ serwisie samochodowym.

Pierwszym krokiem, jaki musimy zrobić, jest zgłoszenie szkody w towarzystwie ubezpieczeniowym:

  • indywidualnie:
    • poprzez infolinię, podając adres warsztatu, w którym chcemy auto naprawiać (rozliczenie bezgotówkowe);
    • poprzez infolinię, oczekując na wycenę kosztorysową ze strony firmy ubezpieczeniowej (rozliczenie gotówkowe);
  • poprzez warsztat, w którym będziemy naprawiać samochód, a który zajmie się wszelkimi formalnościami związanymi z likwidacją szkody.

Pamiętajmy, że o miejscu naprawy uszkodzonego samochodu decyduje właściciel, a nie pan/pani na infolinii, których zadaniem jest tylko przyjęcie zgłoszenia szkody i nadanie numeru sprawy. (Dziwna praktyka osób przyjmujących zgłoszenie, że nie zgadzają się na warsztat, który podaje osoba zgłaszająca i podają jakąś swoją listę warsztatów).

Jakie są zalety i wady gotówkowego rozliczenia szkody?

Firmy ubezpieczeniowe, wyceniając szkodę w pojeździe, są zainteresowane niedoszacowaniem faktycznych kosztów związanych z naprawą (nie jest to oczywiście regułą) i jest to wariant tzw. gotówkowy-kosztorysowy. Klient otrzymuje gotówkę od firmy ubezpieczeniowej i – jeżeli decyduje się na naprawę – poszukuje warsztatu, w którym naprawi pojazd za otrzymaną gotówkę.

ZALETA: Mamy gotówkę i możemy sobie nią dysponować.

WADA: Może się okazać, że jest ona niewystarczająca, by fachowo i z satysfakcjonującym skutkiem naprawić samochód.

Ale i na to jest rada:

  • Kiedy przyjeżdżamy do warsztatu, w którym chcemy naprawiać pojazd, i okazuje się, że przyznane odszkodowanie jest niewystarczające, by naprawić samochód, należy mieć ze sobą kosztorys otrzymany od ubezpieczyciela.
  • Na jego podstawie warsztat ocenia, czy wszystkie uszkodzenia zostały uznane przez ubezpieczyciela, zleca ewentualnie dokonanie dodatkowych oględzin i wykonuje kosztorys naprawy.
  • Następnie przesyła kosztorys do ubezpieczyciela celem zatwierdzenia.
  • Po zatwierdzeniu kosztorysu można naprawiać pojazd.

Gotówkowe rozliczenie szkody, zwane inaczej wariantem kosztorysowym, jest formą najmniej czasochłonną i prostą pod względem formalnym. Wysokość odszkodowania jest wyznaczana na podstawie kosztorysu planowanych napraw. To, co zawsze podkreślamy naszym klientom decydującym się na tę formę rozliczenia, to możliwość nazwijmy to „przeliczenia się” w kosztach napraw. Ostateczna decyzja o wyborze formy rozliczenia szkody należy do kierowcy, ale naprawdę lepiej zastanowić się dwa razy, niż zbyt szybko zdecydować o wyborze rozliczenia szkody gotówką.

Pierwsza pułapka, na którą narażeni są kierowcy, to sposób wyceny szkody. Należy upewnić się, czy wycena ubezpieczyciela jest przedstawiona łącznie z podatkiem VAT na części zamienne i usługi.

Druga pułapka, w którą często wpadają osoby chcące szybko uporać się ze skutkami wypadku, to podanie w kosztorysie sposobu wyliczenia kosztów części zamiennych i robocizny. Koniecznie powinien być on stworzony na podstawie cennika autoryzowanej stacji obsługi, a nie niezależnego warsztatu, który ma umowę z ubezpieczycielem. W przeciwnym razie tym osobom, które skorzystały z gotówkowej formy rozliczeń, zagraża duże niedoszacowanie. Szukanie na własną rękę warsztatu, który naprawi szkodę po ustalonych z góry kosztach i materiałach, nie należy do najłatwiejszych zadań. Tym samym to, co miało proste i łatwe, staje się problemem.

Bezgotówkowe rozliczanie szkody

Wariant tzw. warsztatowy, który rekomendujemy naszym klientom, jest dużo wygodniejszy. Pojazd z wypadku zostawiany jest po prostu w warsztacie i naprawiany. Po ustalonym terminie będzie w pełni sprawny i gotowy do użytkowania. Bezgotówkowe rozliczanie szkody nie oznacza, że właściciel pojazdu nie ma na nic wpływu. Może sam wskazać miejsce naprawy auta, jednak warto pamiętać, że najmniej problematyczne będzie naprawienie szkody w punkcie takim jak nasz, który współpracuje z większością najpopularniejszych towarzystw ubezpieczeniowych w kraju.

W przypadku tego rodzaju naprawy szkody komunikacyjnej może ona się odbywać:

  • jako cesja wierzytelności, czyli poszkodowany ceduje na warsztat prawo do odszkodowania;
  • jako upoważnienie do odbioru odszkodowania, czyli właściciel pisemnie upoważnia warsztat do odbioru odszkodowania za naprawiany pojazd.
© Copyright 2020 Gampcar