Metody naprawy plastikowych elementów nadwozia po wypadkach i kolizjach

Metody naprawy plastikowych elementów nadwozia po wypadkach i kolizjach

Wypadek czy kolizja to niestety przykre chwile, których czasem ciężko uniknąć. Spotykają praktycznie każdego z nas. Zdarza się, że sami się zagapimy i lekko stukniemy jakiś słupek czy filar na parkingu galerii handlowej. Cieszymy się, że nic nam nie jest, ale niestety po wyjściu z samochodu okazuje się, że często nasz plastikowy zderzak, lub inny element karoserii jest pęknięty lub uszkodzony i musimy go naprawić. Jeśli są to rysy na nadwoziu blaszanym, wiemy co z nimi zrobić – jedziemy do blacharza, który wyciągnie wgniecenia, wstawi nowy element, nałoży cienką warstwę szpachli, a lakiernik polakieruje na nowo. Ale co w wypadku elementów plastikowych? Czy zawsze musi się to kończyć wymianą takiego elementu na nowy? Na szczęście nie! W obecnych czasach istnieją dużo prostsze i tańsze, ale równie solidne metody naprawy plastikowych elementów nadwozia. Wyjaśnijmy na czym polegają dostępne opcje napraw.

Klejenie plastików

Najstarszą metodą naprawy elementów z tworzywa sztucznego jest ich klejenie. Metoda ta, od dawna wykorzystywana jest w przemyśle morskim. Od wielu lat mniejsze łódki i jachty budowane są z tzw. “laminatów,” czyli włókien szklanych połączonych żywicą i żelkotem. Klejenie tworzyw sztucznych polega na przygotowaniu powierzchni do klejenia poprzez oczyszczenie z zabrudzeń i nałożeniu kleju przekładając go płatami włókna szklanego. Powstałą tak powierzchnię roluje się, aby ją dokładnie zbić i utwardzić. Niestety nie wszystkie tworzywa da się w ten sposób skleić. Tworzywa oznaczone symbolami, np. PP, PE, PUR, nie wchodzą w reakcję z klejem, przez co połączenie wykonane w ten sposób pęka podczas pracy danego elementu. Jaką metodą zatem naprawić taki element?

Spawanie tworzyw sztucznych

To nowa technologia, która pozwala na trwałe i solidne połączenie pękniętych elementów. Spawanie tworzywa polega na wtopieniu w dane pęknięcie wkładu z tego samego tworzywa poprzez podgrzewanie go gorącym strumieniem powietrza. Spaw taki można wzmocnić metalowymi pręcikami w formie zszywki lub drobnymi siateczkami. Połączenie jest bardzo mocne, trwałe i profesjonalnie wykonane na pewno nie pęknie podczas eksploatacji (no chyba, że zaliczymy kolejny słupek lub kolizję). Jednak nie jest to aż tak proste jak brzmi. Ze względu na to, że nie wszystkie elementy posiadają oznaczenie tworzywa, z jakiego są wykonane, fachowiec, który wykonuje taką usługę, musi dobrać tworzywo obserwując np. jego zachowanie w danej temperaturze. Zbyt wysoka temperatura potrafi zwęglić plastik i połączenie nie sklei się ze sobą prawidłowo. Zbyt niska temperatura natomiast nie pozwoli na dokładne wtopienie sztyftu w uszkodzony element. Takie połączenie również nie będzie trwałe i solidne. Dlatego ważną rolę w powodzeniu takiej naprawy odgrywa profesjonalista w swoim fachu.

Jak widzimy, nie wszystkie kolizje czy stłuczki muszą kończyć się ogromnymi kosztami napraw i nowymi elementami w samochodzie. Jeśli są to elementy plastikowe, z powodzeniem możemy oddać taki element do firmy zajmującej się spawaniem plastików. Złączone na nowo ze sobą elementy w odpowiedni sposób będą służyć nam przez kolejny okres posiadania samochodu bez żadnego problemu, a fachowo wykonana usługa pozwoli zapomnieć o problemie. Oczywiście, po spawaniu danego elementu, należy taki element również wyszlifować i wyrównać odpowiednim rodzajem szpachli do elementów z tworzyw sztucznych, pokryć podkładem i pomalować. Mimo wszystko jest to jedna z szybszych, tańszych i najskuteczniejszych metod na naprawę elementów plastikowych.

© Copyright 2020 Gampcar