Nowoczesne sposoby usuwania wgnieceń samochodowych

Nowoczesne sposoby usuwania wgnieceń samochodowych

Wgniecenia w karoserii mogą powstać w bardzo wielu sytuacjach, zarówno z winy właściciela samochodu, jak i innego kierowcy. Wystarczy chwila nieuwagi którejkolwiek ze stron podczas jazdy lub parkowania, odrobina nieodpowiednio wymierzonej odległości, czy nadejście gradobicia, a na powierzchni auta mogą pojawić się nieestetyczne nierówności. Tradycyjne metody naprawy takich usterek wiążą się często z usunięciem lakieru, a jego ponowne nałożenie okazuje się drogie i czasochłonne. Na szczęście istnieją również nowoczesne sposoby usuwania wgnieceń bez potrzeby lakierowania. Jeśli warstwa farby nie została uszkodzona w trakcie wypadku, można zachować ją również w czasie naprawy, wyrównując karoserię znacznie szybciej i zdecydowanie taniej.

Naprawa wgnieceń przy użyciu spottera

Jeśli nie doszło do zdarcia lakieru lub uszkodzenia konstrukcji pojazdu, współczesne blacharstwo samochodowe pozwala usunąć wgniecenia bez wpływania na właściwości karoserii. Wykorzystuje się w tym celu urządzenie zwane spotterem, którego zadaniem jest punktowe przygrzewanie do powierzchni blachy adapterów i elektrod. Następnie dochodzi do wyrównania wgniecenia. Sposób ten sprawdza się bardzo dobrze również przy rozległych nierównościach, nie wymagając przy tym demontażu elementu i nie doprowadzając do uszkodzenia warstwy lakieru. Całość naprawy odbywa się od zewnętrznej strony nadwozia, dzięki czemu cały proces przebiega łatwo i szybko.

Wyciąganie i wypychanie wgnieceń metodą PDR

Innym rozwiązaniem jest usuwanie wgnieceń metodą PDR (Paintless Dent Repair). Stosuje się ją przede wszystkim do naprawy niewielkich uszkodzeń. Polega na wyciąganiu i wypychaniu nierówności przy użyciu odpowiedniej dźwigni. Ta zostaje wcześniej przyczepiona do miejsca, w którym nastąpiło wgniecenie i z bardzo dużą siłą ciągnie blachę (lub napiera nad nią od drugiej strony), przywracając jej dawny kształt. Następnie używa się specjalnej lampy, która pokazuje, czy na powierzchni nie pozostały żadne nierówności.

Metoda PDR jest znacznie tańsza od ponownego lakierowania, a zastosowanie jej trwa znacznie krócej, zaledwie kilka godzin. Niestety nie każde wgniecenie karoserii można usunąć w ten sposób: nie przyda się do nierówności zbyt rozległych, a także w sytuacjach, w których doszło do poważnego załamania blachy.

© Copyright 2022 Gampcar